Google Places, de plaats voor uw bedrijf.

Google Places is de dienst van Google welke bedrijfseigenaren de mogelijkheid biedt om voor hun bedrijf een plaatspagina aan te maken. De plaatspagina wordt onder andere weergegeven in Google Places en Google Search.


Google PointPlaatspagina’s voor bedrijven zijn aan Google Maps toegevoegd op 24 september 2009 en konden worden bewerkt via het Local Business Center van Google. Op 20 maart 2010 is dit officiëel over gegaan in de dienst die nu bekend is als Google Places.

De plaatspagina biedt ruimte voor belangrijke gegevens over het bedrijf.

Waarom zet ik mijn bedrijf op Google Places?

Steeds meer mensen gooien de Gouden Gids bij het oud papier en zoeken bedrijven gewoon op Google Places op. Dat doen ze thuis met Google Maps, maar ook steeds vaker onderweg via hun mobiele telefoon. Ik laat je hieronder zien hoe je jouw bedrijf optimaal presenteert in Google Maps én een eigen bedrijfspagina aanmaakt, een zogeheten Place Page. Dat kost niets en is behalve leuk ook.

  • Eén op de drie zoekopdrachten is lokaal georiënteerd. Men tikt op Google zoekopdrachten in combinatie met locatie als zoekterm. Dat kan zijn voor een kleding- of telecomwinkel, restaurant, fotograaf, bloemist of garagebedrijf bij hen in de buurt.
  • De vermelding van je bedrijf op Google Maps staat helemaal bovenaan de zoekresultaten ín een landkaart.
  • Alle bedrijven op Maps krijgen automatisch, gratis een eigen profielpagina. Daarop staat de algemene informatie die reeds elders op het web over je onderneming staat. Zo’n profielpagina heet een Place Page (voorbeeld).
  • Place Pages worden door (potentiële) klanten steeds vaker gebruikt om via Google Maps een indruk te krijgen van je zaak, (merk)producten, dienstverlening en kwaliteit. Voor dat laatste lezen ze simpelweg de recensies op je profielpagina.
  • Als je geen specifieke mobiele website hebt laten bouwen, dan kun je je Place Page als zodanig inzetten. Je Place Page heeft immers een eigen internetadres.
  • Je kunt klanten naar je winkel trekken via mobiele marketing en reclame. In Maps kun je reclame maken (via AdWords), maar je kunt op je Place Page ook kortingsbonnen aanbieden die op vertoon van de mobiele telefoon of een printje kunnen worden geclaimd.

Hoe zet ik mijn bedrijf op Google Places?

Als je een eigen site hebt, wees dan zo verstandig ondubbelzinnige informatie te geven over het adres en telefoonnummer en de openingstijden, betaalopties en bereikbaarheid. Controleer nog eens of je eigen website helder uitlegt welke producten en/of merken je verkoopt en welke aanvullende dienstverlening beschikbaar is. Formuleer dit soort zaken expliciet, al was het maar op een aparte pagina ‘Over ons’.

Wanneer dit soort informatie al op je site staat, is de kans groot dat je al een vermelding op Google Maps hebt. Let wel: dit is de meest basale vermelding mogelijk. Hieronder zie je hoe je die vermelding fors uitbreidt.

Stap 1

  • Tik je bedrijfsnaam in op Google Maps,
  • Klik bij je bedrijfsvermelding op ‘Meer Informatie’
  • Klik op ‘Bedrijfseigenaar?’
  • Meld je aan met je Google-account (zelfde inloggegevens als Gmail) of maak eerst zo’n account
  • Heb je meerdere vestigingen óf staat je bedrijf helemaal nog niet op Google Maps, klik dan hier naar Google Places. Op deze pagina kan je een Excel-bestand uploaden met de gegevens van al je vestigingen of je spiksplinternieuwe onderneming een gezicht geven.

Stap 2

  • Vul vervolgens je bedrijfsgegevens in. Wees zo volledig mogelijk, dus vergeet niet een goede omschrijving te geven met passende trefwoorden, je bedrijf in meerdere categorieën te plaatsen en te vertellen over openingstijden en betaalmogelijkheden. In de rubriek ‘Details’ kun je bijvoorbeeld ook je e-mailadres en Twitter-account melden of een andere relevante aanvulling (“Gratis parkeren voor de deur”).

Stap 3

  • Verstuur de data en kies via welk kanaal je ze wil verifiëren. Google gaat namelijk contact met je zoeken om te controleren of je daadwerkelijk het recht hebt om de bedrijfsvermelding in te zenden. Verificatie kan via telefoon, sms of briefkaart.

Stap 4

  • Maak bij wijze van experiment een coupon (kortingsbon). Zo doe je direct ervaring op met mobiele reclame. Controleer naar verloop van tijd ook eens je Place Analytics, om te zien hoe men via Google Maps je bedrijf vindt.
Google Places, de plaats voor uw bedrijf.
3.8 (76%) 15 votes

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *.